מה ההבדל בין חוטי הרקמה השונים?

אחד הדברים המופלאים ברקמה הוא שניתן לרקום ממש עם כל סוג של חוט: חוטי תפירה, חוטי צמר, סרטי סאטן, שרוכים, פיסות בד ועוד ועוד.... כל סוג  יעניק לעבודה שלנו מראה ואופי שונה. 

בחירת החוט תלויה במראה שנרצה לקבל ובחומר עליו נרקום. זו בחירה אומנותית לכל דבר. 

אפשר לומר שחוטי הבסיס לרקמה הם חוטי כותנה. אלו נחלקים לשני סוגים נפוצים:

1- חוטי מוֹלינֶה (mouline) בעברית "דוֹללוֹת". 

2- חוטי פֶּרלֶה, חוטי 8 (שנהוג בארץ לכנות גם "חוטי כיפה"). 

לצד החוטים שהרכבם 100% כותנה יש מבחר חוטים בעלי מרכיבים אחרים מלבד כותנה, חוטים מטאלים, חוטי משי, חוטים בעלי מרכיב סינטטי מסויים ועוד. החוטים הללו משתלבים נפלא לצד חוטי הכותנה, מוסיפים עניין לעבודה. 

אם אנחנו כבר משקיעים ורוקמים- מומלץ בחום להשתמש בחוטי רקמה באיכות מצויינת, שהרכבם הוא 100% כותנה. חוטים אייכותיים יצרו עבודה עשירה ומוארת, לא ידהו גם כעבור שנים, צבעם לא ישתנה במגע עם מים. חוטים טובים חזקים יותר, לא נקרעים תוך כדי הרקמה ולא נוטים להסתבך ולהקשר.

מה ההבדל בין חוטי המוֹלינֶה (הדוללות) וחוטי הפֶּרלֶה (חוט 8)? 

א. מבחינת תצורת החוט עובי החוט

חוטי 8 מגיעים כפקעת חוט עגולה ושמנמנה. החוט עצמו מורכב משני חוטים השזורים יחדיו כך שלא ניתן להפרידם זה מזה. 

עם חוט 8 נוכל לרקום- בחוט בודד או בחוט כפול. 

חוטי המולינה מורכבים מ- 6 חוטים השזורים יחד, אך באופן רופף. התצורה הזו מאפשרת לנו לפצל את החוט לפי צורך וכך לרקום בחוט אחד, שניים, שלושה ארבעה או חמישה או אפילו ששה. הבחירה תלויה בהקשר ובטעמנו האישי. 

עבודה בחוט או שניים יוצרת רקמה דקיקה ועדינה. כזו נרצה למשל ברקמת פורטרט, ברקמת עורקים בפרח, ברקמה קטנטנה ומניאטורית ועוד.

עבודה בארבעה חוטים עד חוט מלא (6 חוטים) תעניק מראה צפוף ומלא. עבודה כזו שימושית למשל כשנרצה למלא שטח, ליצור נפח ברקמה של פרחים ועלים, או לרקום אותיות בקו אחד שיהיה נוכח ומשמעותי על הבד. 

עובי החוט הממוצע והמומלץ כבסיס הוא 3 חוטים. ז"א שלאחר שנקטום את החוט באורך הנכון נפצלו לשני חלקים. נרקום בשלושה חוטים ולאחר מכן בשלושת החוטים האחרים. 

נוח להשתמש בתוויות קשיחות רב שימושיות לליפוף חוטי הדוללות, המפוצלים והלא מפוצלים. מלפפים על התוויות את החוט ושומרים לשימוש עתידי. תוויות כאלו תמצאו כאן.

ב. מבחינת הצבעוניות

חוטי המולינֶה קיימים במגוון רחב הרבה יותר של צבעים. המגוון העשיר של חוטי המולינה מאפשר לנו ליצור מעברי צבע עדינים (למשל בעלי כותרת של פרחים), הצללות והדגשות, וליצור פלטת צבעים מדוייקת לרקמה שלנו. 

בנוסף, לחוטי המולינה יש בוהק ועומק מיוחד. 

ג. מבחינת הנוחות

חוט 8 מוכן לשימוש, כפי שהוא. לא דורש הכנה או אחסון מיוחד. 

דוללות החוטים דורשים כאמור יותר התעסקות, פיצול ואחסון.  


אז במה לבחור? 

חוטי המולינה דורשים התעסקות שעלולה להיות מעט מתסכלת (בעיקר למתחילות). לכן- בפרוייקטים בהם נרצה "לפשט" את העבודה- מומלץ לרקום בחוט 8. ככל שנתקדם ברקמה מומלץ לעבור לרקמה בחוטי מולינה (הדוללות). 

אפשר כמובן גם לשלב בין שני סוגי החוטים, לשחק בין שניהם לפי צורך, אפילו באותה עבודה. 

האם יש הבדל באיכויות של חוטי הרקמה? 

כן, יש הבדל משמעותי באיכות. חשוב לרכוש את חוטי הרקמה של יצרנים מוכרים וותיקים (כמו VOG, DMC). כשהחוטים אייכותיים יותר הם נרקמים יותר בקלות (פחות נקשרים ונשחקים), יש להם בוהק ואור שמעניק עומק ויופי לרקמה. 

 
חוטי רקמה- חוט 8 (הפקעות העגולות) ודוללות חוט (האריזות המאורכות)
דוללות DMC- מגוון צבעים רחב
חוטי 8- נוחים ושימושיים
חוטי רקמה מטאלים בזהב וכסף